BENTHUIZEN/HAZERSWOUDE/KOUDEKERK – In de citymarketing van de gemeente Alphen aan den Rijn is te weinig aandacht voor de losse kernen in de gemeente. Dat concludeert de Rekenkamer Alphen aan den Rijn in een onderzoek (Advies Citymarketing) naar de citymarketing in Alphen aan den Rijn.
Er is vooral veel aandacht voor de grote kern Alphen aan den Rijn. De Rekenkamer Alphen aan den Rijn adviseert de citymarketeer dan ook om meer aandacht te geven aan de kleinere kernen in de gemeente. Vervolgens wordt het college en de gemeenteraad geadviseerd om hierop toe te zien. De citymarketing biedt volgens de Rekenkamer een kader voor citymarketing, maar heeft nog onvoldoende focus.
Het onderzoek neemt ‘Alphen aan den Rijn, Groene stad met Lef’ (september 2015) als vertrekpunt. Er zijn twee rapporten naar buiten gekomen: een bestuurlijk- en een onderzoeksrapport.
Dat de kernen te weinig aandacht krijgen is niet de enige kritiek, zo heeft de Rekenkamer nog een advies voor het college en de gemeenteraad: zet in op realistische citymarketing en pas daarvoor óf de ambities óf het budget óf beide aan.
Gisteren zou er een eerste debat plaatsvinden over de bevindingen van de Alphense Rekenkamer, maar door het uitlopen van het agendapunt Masterplan Archeon, is dit debat verplaatst naar de eerstvolgende commissievergadering.
De citymarketing komt voort uit het coalitieakkoord van het college van burgemeester en wethouders. Zo moet de gemeente Alphen aan den Rijn een goed vestigingsklimaat hebben en een aansprekend profiel hebben.